• Alles voor jouw opleiding
  • Ook 2e hands studieboeken

Handboek Cultureel Ondernemen

Franssen, B., Scholten, P., Altink, M.

9789023245087 - Handboek Cultureel Ondernemen
2e hands

Artikelomschrijving

"Cultureel ondernemen is inmiddels een veelgebruikte term, waarover veel wordt geschreven in beleidsnotas, kranten- en tijdschriftenartikelen en vakbladen. De faam van cultureel ondernemen is niet in de laatste plaats te danken aan de introductie van het profijtbeginsel in het cultuurbeleid van minister Plasterk van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. Ondanks deze recente populariteit, is relatief weinig Nederlandse managementliteratuur over cultureel ondernemen beschikbaar. Dit handboek probeert in de behoefte te voorzien. Culturele ondernemers zoeken naar mogelijkheden om hun culturele doelen zo goed en duurzaam mogelijk te kunnen realiseren. Het kiezen van een uitgebalanceerde financieringsstrategie, die in het teken staat van inkomstendiversificatie en het optimaliseren van eigen inkomsten, past hierbij. Er zijn echter meer facetten die onlosmakelijk aan dit onderwerp zijn verbonden. In dit handboek worden de volgende vragen beantwoord: Wat wordt precies bedoeld met cultureel ondernemen? Hoe doe je het en vooral, wat levert het concreet op? Zijn culturele instellingen altijd maar afhankelijk van giften en subsidies? Kun je het maatschappelijk en cultureel rendement van instellingen meten en daar op inspelen? Met het 'Handboek Cultureel Ondernemen' bieden de auteurs iedereen die belang heeft bij het cultureel ondernemen (investeerders en ondernemers) een handleiding bij het vertalen van verheven missies naar praktisch ondernemen. Aan de hand van voorbeelden wordt de theorie en praktijk van het cultureel ondernemen in Nederland zichtbaar gemaakt. Uit het voorwoord door Ryclef Rienstra, directeur VandenEnde Foundation en lid van de Commissie Cultuurprofijt: '...De economische betekenis van kunst en cultuur wordt steeds relevanter. Dit stelt nieuwe eisen aan de kunstenaars en hun intermediairs. Het vraagt een meer ondernemende instelling: niet alleen kunst maken en aanbieden, maar ook een publiek vinden dat berei

Specificaties

Auteur Franssen, B., Scholten, P., Altink, M.
ISBN/EAN 9789023245087
Druk 1
Uitverkocht

Artikelomschrijving

"Cultureel ondernemen is inmiddels een veelgebruikte term, waarover veel wordt geschreven in beleidsnotas, kranten- en tijdschriftenartikelen en vakbladen. De faam van cultureel ondernemen is niet in de laatste plaats te danken aan de introductie van het profijtbeginsel in het cultuurbeleid van minister Plasterk van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. Ondanks deze recente populariteit, is relatief weinig Nederlandse managementliteratuur over cultureel ondernemen beschikbaar. Dit handboek probeert in de behoefte te voorzien. Culturele ondernemers zoeken naar mogelijkheden om hun culturele doelen zo goed en duurzaam mogelijk te kunnen realiseren. Het kiezen van een uitgebalanceerde financieringsstrategie, die in het teken staat van inkomstendiversificatie en het optimaliseren van eigen inkomsten, past hierbij. Er zijn echter meer facetten die onlosmakelijk aan dit onderwerp zijn verbonden. In dit handboek worden de volgende vragen beantwoord: Wat wordt precies bedoeld met cultureel ondernemen? Hoe doe je het en vooral, wat levert het concreet op? Zijn culturele instellingen altijd maar afhankelijk van giften en subsidies? Kun je het maatschappelijk en cultureel rendement van instellingen meten en daar op inspelen? Met het 'Handboek Cultureel Ondernemen' bieden de auteurs iedereen die belang heeft bij het cultureel ondernemen (investeerders en ondernemers) een handleiding bij het vertalen van verheven missies naar praktisch ondernemen. Aan de hand van voorbeelden wordt de theorie en praktijk van het cultureel ondernemen in Nederland zichtbaar gemaakt. Uit het voorwoord door Ryclef Rienstra, directeur VandenEnde Foundation en lid van de Commissie Cultuurprofijt: '...De economische betekenis van kunst en cultuur wordt steeds relevanter. Dit stelt nieuwe eisen aan de kunstenaars en hun intermediairs. Het vraagt een meer ondernemende instelling: niet alleen kunst maken en aanbieden, maar ook een publiek vinden dat berei

Specificaties

Auteur Franssen, B., Scholten, P., Altink, M.
ISBN/EAN 9789023245087
Druk 1