• Alles voor jouw opleiding
  • Ook 2e hands studieboeken

Didactisch Coachen

9789083053028 - Didactisch Coachen

Artikelomschrijving

Didactisch Coachen, de praktische pedagogiek en didactiek van de hoge verwachtingen. Al vanaf het begin van de jaren zeventig weten we dat leerlingen die leskrijgen van leraren die hoge verwachtingen van hen hebben, beter presteren dan andere leerlingen. Dan is natuurlijk de vraag: hoe doe je dat, hoge verwachtingen hebben van je leerlingen. Rosenthal en Jacobson (1968) toonden aan wat voor gedrag leraren laten zien die vanuit ?hoge verwachtingen? aan hun leerlingen lesgeven. Leraren die vanuit die attitude hun leerlingen begeleiden blijken veel activerende vragen te stellen, alleen aanwijzingen te geven als het echt nodig is en regelmatig leer-bevorderende feedback te geven over hoe hun leerlingen bezig zijn. In pedagogisch opzicht zijn ze vriendelijk voor hun leerlingen. Didactisch Coachen is gebaseerd op deze principes. Didactisch coachen is een planmatige en doelgerichte wijze van coachen en feedback geven door de leraar, op een manier die motivatie verhogend en leer bevorderend werkt. De ervaring is dat het leraren een instrument in handen geeft om leerlingen systematisch te coachen met feedback. En daarbij niet alleen op proces, maar ook inhoudelijk. Daarmee is het een hele concrete en praktische invulling van de coachende rol van de docent. Niet zweverig, of alleen persoonsgericht, maar gericht op leren en de voorwaarden daarvoor. In deze druk is een hoofdstuk opgenomen over formatief evalueren. Didactisch Coachen is immers formatief evalueren op micro-niveau! En dit hebben we in hoofdstuk 6 uitgewerkt en voorzien van voorbeelden. In 2016 won Didactisch Coachen de NRO-VOR publieksprijs, een prijs voor wetenschappers die hun werk bruikbaar hebben gemaakt voor de onderwijspraktijk. De jury vindt dat de auteurs erin geslaagd zijn hun wetenschappelijk onderzoek te vertalen naar een heel gedegen en praktisch handboek met veel oefenmogelijkheden voor een grote groep docenten. Zij schrijven in het juryrapport: ?Goede feedback geven is een voorwaarde voor goed on

Specificaties

ISBN/EAN 9789083053028
Druk 8
€ 27,50
Verwachte bezorgdatum: 06-03

Artikelomschrijving

Didactisch Coachen, de praktische pedagogiek en didactiek van de hoge verwachtingen. Al vanaf het begin van de jaren zeventig weten we dat leerlingen die leskrijgen van leraren die hoge verwachtingen van hen hebben, beter presteren dan andere leerlingen. Dan is natuurlijk de vraag: hoe doe je dat, hoge verwachtingen hebben van je leerlingen. Rosenthal en Jacobson (1968) toonden aan wat voor gedrag leraren laten zien die vanuit ?hoge verwachtingen? aan hun leerlingen lesgeven. Leraren die vanuit die attitude hun leerlingen begeleiden blijken veel activerende vragen te stellen, alleen aanwijzingen te geven als het echt nodig is en regelmatig leer-bevorderende feedback te geven over hoe hun leerlingen bezig zijn. In pedagogisch opzicht zijn ze vriendelijk voor hun leerlingen. Didactisch Coachen is gebaseerd op deze principes. Didactisch coachen is een planmatige en doelgerichte wijze van coachen en feedback geven door de leraar, op een manier die motivatie verhogend en leer bevorderend werkt. De ervaring is dat het leraren een instrument in handen geeft om leerlingen systematisch te coachen met feedback. En daarbij niet alleen op proces, maar ook inhoudelijk. Daarmee is het een hele concrete en praktische invulling van de coachende rol van de docent. Niet zweverig, of alleen persoonsgericht, maar gericht op leren en de voorwaarden daarvoor. In deze druk is een hoofdstuk opgenomen over formatief evalueren. Didactisch Coachen is immers formatief evalueren op micro-niveau! En dit hebben we in hoofdstuk 6 uitgewerkt en voorzien van voorbeelden. In 2016 won Didactisch Coachen de NRO-VOR publieksprijs, een prijs voor wetenschappers die hun werk bruikbaar hebben gemaakt voor de onderwijspraktijk. De jury vindt dat de auteurs erin geslaagd zijn hun wetenschappelijk onderzoek te vertalen naar een heel gedegen en praktisch handboek met veel oefenmogelijkheden voor een grote groep docenten. Zij schrijven in het juryrapport: ?Goede feedback geven is een voorwaarde voor goed on

Specificaties

ISBN/EAN 9789083053028
Druk 8