• Alles voor jouw opleiding
  • Ook 2e hands studieboeken

Luister je wel naar mij?

Delfos, Martine

9789085600992 - Luister je wel naar mij?

Artikelomschrijving

Inleiding: Luister je wel naar míj? 21 1.1 De dominantie van taal 22 1.2 Leercapaciteit en leerbereidheid van kinderen 26 1.3 Betrouwbaarheid en suggestibiliteit 28 1.4 Fantasie en werkelijkheid 33 1.5 Verschillen tussen jongens en meisjes 36 1.6 Vraaggericht werken 37 1.7 Het gesprekskader 40 1.8 Het virtuele mileu 42 1.9 De opbouw van het boek 45 Aandachtspunten 46 2 De ontwikkeling van kinderen van vier tot twaalf jaar: Groei en ontwikkeling 49 2.1 Het kind als kleine volwassene 50 2.2 De psychosociale ontwikkeling van kinderen van vier tot zes jaar 57 2.3 De psychosociale ontwikkeling van kinderen van zes tot acht jaar 61 2.4 De psychosociale ontwikkeling van kinderen van acht tot tien jaar 63 2.5 De psychosociale ontwikkeling van kinderen van tien tot twaalf jaar 66 Aandachtspunten 69 3 De gespreksvoering: Respect en bescheidenheid 73 3.1 Invullen 73 3.2 Kwaliteit van een gesprek 76 3.3 Communicatievoorwaarden 79 3.3.1 Ga op dezelfde (oog)hoogte zitten als het kind 80 3.3.2 Kijk naar een kind terwijl je spreekt 80 3.3.3 Alterneer het wel en niet maken van oogcontact met een kind terwijl je spreekt 81 3.3.4 Stel het kind op zijn of haar gemak 83 12 3.3.5 Luister naar wat een kind zegt 85 3.3.6 Laat met behulp van voorbeelden zien dat wat het kind zegt, effect heeft 89 3.3.7 Vertel het kind dat het je moet zeggen wat het vindt of wil, omdat je het niet weet als het kind het je niet vertelt 89 3.3.8 Probeer spelen en praten te combineren 90 3.3.9 Signaleer dat je het gesprek afbreekt en later zal voortzetten wanneer je merkt dat het kind afhaakt 93 3.3.10 Wanneer je een moeilijk gesprek hebt gehad, zorg dan dat het kind daarna tot zichzelf kan komen 93 3.4 Metacommunicatie 94 3.4.1 Maak het doel van het gesprek duidelijk 95 3.4.2 Laat een kind weten wat je intenties zijn 95 3.4.3 Laat een kind weten dat je feedback nodig hebt 96 3.4.4 Laat een kind weten dat het mag zwijgen 97 3.4.5 Probeer te benoemen wat je voelt en volg wat je voelt 98 3.4.6 Nodig het kind uit

Specificaties

Auteur Delfos, Martine
ISBN/EAN 9789085600992
Druk 20
€ 29,90
Verwachte bezorgdatum: 23-06

Artikelomschrijving

Inleiding: Luister je wel naar míj? 21 1.1 De dominantie van taal 22 1.2 Leercapaciteit en leerbereidheid van kinderen 26 1.3 Betrouwbaarheid en suggestibiliteit 28 1.4 Fantasie en werkelijkheid 33 1.5 Verschillen tussen jongens en meisjes 36 1.6 Vraaggericht werken 37 1.7 Het gesprekskader 40 1.8 Het virtuele mileu 42 1.9 De opbouw van het boek 45 Aandachtspunten 46 2 De ontwikkeling van kinderen van vier tot twaalf jaar: Groei en ontwikkeling 49 2.1 Het kind als kleine volwassene 50 2.2 De psychosociale ontwikkeling van kinderen van vier tot zes jaar 57 2.3 De psychosociale ontwikkeling van kinderen van zes tot acht jaar 61 2.4 De psychosociale ontwikkeling van kinderen van acht tot tien jaar 63 2.5 De psychosociale ontwikkeling van kinderen van tien tot twaalf jaar 66 Aandachtspunten 69 3 De gespreksvoering: Respect en bescheidenheid 73 3.1 Invullen 73 3.2 Kwaliteit van een gesprek 76 3.3 Communicatievoorwaarden 79 3.3.1 Ga op dezelfde (oog)hoogte zitten als het kind 80 3.3.2 Kijk naar een kind terwijl je spreekt 80 3.3.3 Alterneer het wel en niet maken van oogcontact met een kind terwijl je spreekt 81 3.3.4 Stel het kind op zijn of haar gemak 83 12 3.3.5 Luister naar wat een kind zegt 85 3.3.6 Laat met behulp van voorbeelden zien dat wat het kind zegt, effect heeft 89 3.3.7 Vertel het kind dat het je moet zeggen wat het vindt of wil, omdat je het niet weet als het kind het je niet vertelt 89 3.3.8 Probeer spelen en praten te combineren 90 3.3.9 Signaleer dat je het gesprek afbreekt en later zal voortzetten wanneer je merkt dat het kind afhaakt 93 3.3.10 Wanneer je een moeilijk gesprek hebt gehad, zorg dan dat het kind daarna tot zichzelf kan komen 93 3.4 Metacommunicatie 94 3.4.1 Maak het doel van het gesprek duidelijk 95 3.4.2 Laat een kind weten wat je intenties zijn 95 3.4.3 Laat een kind weten dat je feedback nodig hebt 96 3.4.4 Laat een kind weten dat het mag zwijgen 97 3.4.5 Probeer te benoemen wat je voelt en volg wat je voelt 98 3.4.6 Nodig het kind uit

Specificaties

Auteur Delfos, Martine
ISBN/EAN 9789085600992
Druk 20